Tableaux vivants directed by TEATRI 35 performed live of

Nuova Orchestra Scarlatti


staged by Gaetano Coccia, Francesco O. De Santis, Antonella Parrella

light design Davide Scognamiglio


soprano Cristina Grifone counter-tenor Giovanni De Vivo


first violin Gianfranco Borrelli



Sound moves action, action produces image, image embodies music


Pergolesi  /  Caravaggio

Corelli /  M. Preti, M. Stanzione

Locatelli  /  A. Gentileschi

Purcell  /  G. Reni

Albinoni  /  B. Manfredi, B. Cavallino,  Rubens

Händel  /  Ribera, A. Vaccaro, V. de Boulogne


The mark of Caravaggio in the Music and Picture, Naples 1600-1650.


In late spring 1606 Caravaggio escaped from Rome and arrived in Naples: his reputation was recognized and he received his most important commissions, as La Madonna della Misericordia commissioned by Pio Monte governors. He painted in one go La Flagellazione, La Madonna del Rosario, Il Martirio di S. Andrea and, at last, La Resurrezione di Cristo, first kept in Sant’Anna dei Lombardi but  now unfortunately lost: all in just one year’s time. In 1607 he’s in Sicily and then in Malta. For a short time, from 1609 until the beginning of 1610, he came back to Naples and here he painted Il Martirio di Sant’Orsola, maybe his last masterpiece before his death.

Caravaggio was a model for other young painters in Naples, where he inspired, with his genius,  the  mighty creativity and masterpieces of  his followers : Battistiello Caracciolo, Jusepe de Ribera, Massimo Stanzione, Bernardo Cavallino, Mattia Preti, Andrea Vaccaro.

Our dramatic play, performed by method of tableaux vivants’, it’s going to play  Caravaggio’s pictures to take shape a itinerary among the pictures that made important the Art in Naples in the first half of the 17th century.



MUSICAL PIECES PERFORMED

A.Scarlatti Suite per archi

Largo, Minuetto, Aria, Finale


F.Durante Concerto per archi n.4 in mi minore

Adagio, Ricerca del IV tono, Largo presto


G.B.Pergolesi

Stabat Mater dolorosa


A.Corelli Concerto Grosso op.6 n.3

Grave e Vivace


P.A.Locatelli Concerto Grosso op.1 n.11 in do min.

Largo


A.Corelli Concerto Grosso op.6 n.7

Vivace, Andante e Vivace


H.Purcell Pavana in sol min. per archi


T.Albinoni Concerto per oboe op.9 n.2 (oboe D. Rinaldi)

Adagio


G.F.Handel Concerto Grosso op.6 n.7

Largo e piano


G.F.Handel dal Rinaldo

Lascia ch’io pianga


TABLEAUX  DEPICTED

Crocefissione di Sant’Andrea (1600)

MICHELANGELO MERISI DA CARAVAGGIO

Olio su tela 239 x 175 cm, Chiesa di Santa Maria del Popolo - Roma


Pietà (1621-25)

MASSIMO STAZIONE

Olio su tela 130 x 181 cm, Collezione Clerici


Il Convito di Assalonne

MATTIA PRETI

Olio su tela 202 x 294 cm, Museo di Capodimonte - Napoli


Giouditta e Oloferne (1612-13)

ARTEMISIA GENTILESCHI

Olio su tela 158,8 x 125,5 cm, Museo di Capodimonte - Napoli


San Matteo e l'Angelo (1602)

MICHELANGELO MERISI DA CARAVAGGIO

Olio su tela 232 x 183 cm, Chiesa di San Luigi dei Francesi – Cappella Contarelli - Roma


Morte di Cleopatra (1595-98)

GUIDO RENI

Olio su tela, Pinacoteca Capitolina - Roma


Madonna dei Pellegrini (1604)

MICHELANGELO MERISI DA CARAVAGGIO

Olio su tela 260 x 150 cm, Chiesa di S. Agostino – Cappella Cavaletti - Roma


Castigo di Cupido (1605-10)

BARTOLOMEO MANFREDI

Olio su tela, Art Institute - Chicago


Salomé con la testa del Battista (1609)

MICHELANGELO MERISI DA CARAVAGGIO

Olio su tela 116 x 140 cm, Palazzo Reale - Madrid


Santa Cecilia in Estasi (1645)

BERNARDO CAVALLINO

Olio su tela 183 x 129 cm, Museo di Capodimonte - Napoli


Sansone e Dalila (1609 ca.)

PIETER PAUL RUBENS

Olio su tavola 185 x 205 cm, National Gallery - Londra


San Giacomo (1632-35)

JUSEPE de RIBERA (attribuzione)

Olio su tela 125 x 102 cm, Collezione Tesorone


Compianto sul Cristo Morto (1604-1670)

ANDREA VACCARO

Olio su tela 126 x 177 cm, Sale della Passione di Cristo, Museo Diocesano - Napoli


Allegoria d'italia (1628-29)

VALENTIN de BOULOGNE

Olio su tela 333 x 345 cm, Collezioni Barberini – in deposito temporaneo dall’Istituto Finlandese, Villa Lante - Roma